Receptfria läkemedel

För att du ska kunna hantera läkemedel på rätt sätt i din butik, är det viktigt att du först tar del av de regler som gäller för handel med läkemedel utanför apotek. För att hjälpa dig att följa dessa regler har Läkemedelsverket tagit fram en vägledning. Det finns även en mall för ett egenkontrollprogram här nedan som hjälper dig som försäljare att göra rätt.

Innan du börjar sälja läkemedel;

- måste du göra en anmälan till Läkemedelsverket,

- måste du ha ett egenkontrollprogram för din butik,

- ska du känna till att kommunen och Läkemedelsverket kommer att kontrollera att du följer reglerna,

- ska du känna till att årsavgiften till Läkemedelsverket är 1 600 kr och att kommunernas avgift varierar.

- anmälan ska lämnas vid ägarbyte,

- anmälan ska lämnas vid upphörande av försäljning,

- ändrad adress eller kontaktuppgifter ska meddelas Tillståndsenheten.

Följ länken här under till Läkemedelsverket, där du dels gör anmälan om försäljning och dels kan ta del av regler och vägledning.

Anmälan försäljning till Läkemedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Egenkontrollprogram att sälja receptfria läkemedel i butik Word, 59.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 maj 2022